-
عاقل
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:51
اصل بر این است که همه انسان ها عاقل هستند مگر این که حجر آن ها ثابت شده باشد مواد 1211 و 1213 ق.م تعارفی از جنون ارائه نموده به این توضیح که مجنون اطباقی کلا فاقد صلاحیت است و مجنون ادواری فقط در حال افاقه صلاحیت دارند.
-
رشید
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:49
طبق مفهوم مخالف ماده 1208 قانون مدنی رشید کسی است که تصرفات او در اموال و حقوق مالی خود عقلایی باشد.
-
بلوغ
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:47
در تبصره یک ماده 1210 قانون مدنی سن بلوغ در پسران 15 سال تمام قمری است و در دختران 9 سال تمام قمری است.
-
یکی از شرایط اساسی صحت معاملات ماده 190 قانون مدنی است که...
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:46
تصریح به اهلیت دارد. برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است: 1-قصد طرفین و رضای آن ها 2-اهلیت طرفین 3-موضوع معین که مورد معامله باشد. 4-مشروعیت جهت معامله
-
به موجب ماده 211 قانون مدنی که شرایط اهلیت را ذکر نموده است ...
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:35
با این توضیح که برای آن که متعاملین اهل محسوب شوند باید عاقل و بالغ و رشید باشند.
-
اهلیت
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:30
صلاحیتی که شخص برای دارا شدن و اجرای حق که به دو دسته تقسیم می شود. 1-اهلیت تمتع یا تملک : صلاحیتی که شخص به موجب آن از حقوق خصوصی بهره مند باشد و صاحب حق و تکلیف شود. 2-اهلیت تصرف یا استیفا: صلاحیت اجرای حق که به حکم قانون به شخص داده می شود که اهلیت تصرف همیشه با تمتع همراه است.
-
حالاتی که ایجاب غیرقابل رجوع می شود از قرار زیر است:
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:29
1-ایجاب با تعهد بر حفظ آن 2-ایجاب مدت دار 3-ایجابی که ضمن عقد لازم آید. 4-ایجاب با سلب حق رجوع از ایجاب در 3 حالت اول در فوق اگر معامله دومی صورت گیرد باطل نیست و موجب فقط ملزم به جبران خسارت است. ولی در حالت چهارم با سلب حق رجوع معامله دوم غیرنافذ است.
-
زوال و رجوع از ایجاب
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:26
1-رجوع موجب از ایجاب 2- رد ایجاب توسط مخاطب(ایجاب بعد از رد قابل قبول نیست و همچنین ایجاب بعد از قبول علی الاصول قابل رد نیست. 3-از بین رفتن موضوع ایجاب اگر بخشی از موضوع ایجاب از بین برود ایجاب زایل می گردد چرا که ایجاب تجزیه ناپذیر است. 4-فوت یا حجر یکی از طرفین قبل از قبول 5-انقضای مدت در ایجاب های مدت دار،فوری،مطلق
-
ایجاب همراه با التزام دارای شرایط زیر می باشد:
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:21
1-تعهد به حفظ یک ایجاب که یک ایقاع عهدی است که فقط با ملتزم شدن موجب... 2-توالی عرفی ایجاب و قبول نیاز است. 3-اگر موجب قبل از قبول یا رد ایجاب مال را بفروشد معامله دوم باطل نیست ولی موجب ملزم به جبران خسارت است. 4-ایجاب با سلب حق رجوع از آن به طور کلی
-
تجزیه ایجاب و شکل گیری 2 حالت:
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:18
1- با وحدت ملاک از ماده 823 قانون مدنی که موصی له را مجاز می داند قسمتی از موصی به را بپذیرد می گوییم در عقود مجانی ایجاب قابل تجزیه است مانند : وقف،وصیت،هبه و صلح مجانی 2-ممکن است موجب صریحاً یا ضمناً تجزیه ایجاب را مجاز بداند. ممکن است در عقود مجانی موجب تجزیه ایجاب را منع کرده باشد یا در عقود معوض امکان تبعیض را...
-
جایگاه ایجاب و قبول در مزایده
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:16
همین که شخص بالاترین قیمت را اعلام کند و کسی این پیشنهاد را بپذیرد عقد منعقد می گردد.
-
ایجاب متقابل
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:15
حالتی است که طرف ایجاب تغییراتی هرچند جزیی در شروط جانبی عقد ایجاد نماید در این حالت این یک ایجاب تازه است که نیاز به قبول دارد.
-
ایجاب ساده
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:13
موجب می تواند در هر زمان قبل از قبول از ایجاب خود رجوع نماید و بگوید پشیمان شدم.
-
ایجاب همراه با التزام
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:10
حالتی است که موجب خود را به نحوی ملزم به حفظ ایجاب کرده باشد مثل این که ایجاب برای مدت معینی انشاء شده باشد مثلا ظرف 10 روز امکان قبول وجود دارد که در این مدت ایجاب قابل رجوع نیست.
-
انواع ایجاب
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:09
1-ایجاب همراه با التزام 2- ایجاب ساده 3- ایجاب متقابل
-
نظریه اعلام قبول
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 02:09
اولا: این قبول باید منجز قطعی و غیرقابل برگشت باشد. ثانیاً : اماره قطعی قبول معمولاً نه همیشه با ارسال نامه قبول است. ثالثاً: ارسال طریقیت دارد نه موضوعیت. رابعاً : امکان توافق برخلاف امور اعتباری علی الاصول جایز است. مثل عقود اینترنتی که صرف اعلام قبول منعقد نمی شود و باید در کامپیوتر طرف مقابل نیز قابل رویت باشد.
-
زمان و مکان عقود مکاتبه ای و شکل گیری 4 نظریه
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:58
1-نظریه اعلام قبول: شخص به هر نحوی نظر خود را اعلام کند مثل امضاء 2-نظریه ارسال قبول: زمانی که شخص برای اطلاع موجب نظر خود را ارسال می کند. 3-نظریه وصول قبول : زمانی که نامه حاوی قبول به اقامتگاه موجب واصل می شود چه مطلع شده باشد چه نشده باشد. 4-نظریه اطلاع قبول: زمانی که موجب به طور کامل از قبول مطلع می شود. از بین...
-
زمان و مکان انعقاد عقد به طورکلی محلی است که آخرین رکن عقد درآنجا محقق می شود.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:57
-
ارکان عقد
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:56
ایجاب(موجب: اعلام اولین اراده مبنی بر انشاء و انعقاد عمل حقوقی. قبول(قابل) : پذیرفتن مفاد ایجاب را می گویند.
-
ماهیت ایجاب ایقاع نیست ...
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:55
بلکه صرفا اراده ای برای انشاء معامله است و درصورت قبول آن عقد یا عمل حقوقی شکل می گیرد.
-
قبول: پذیرفتن مفاد ایجاب را می گویند.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:54
-
ایجاب اعلام اراده مبنی بر انشاء و انعقاد عمل حقوقی
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 01:53
-
هرعقد صحیحی محقق شده است.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 00:15
اما بعضی عقود محقق شده ای صحیح نیستند مثل عقد فضولی
-
ماده ۱۹۰ قانون مدنی: برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 23:10
قصد طرفین و رضای آنها اهلیت طرفین موضوع معین که مورد معامله باشد. مشروعیت جهت معامله «رضا»، یعنی اشتیاق به ایجاد نمودن. [۱] «قصد انشاء»، یعنی ایجاد امر مورد تصور. [۲] مطالعات تطبیقی به موجب قانون تعهدات سوییس، اگر شخصی پیشنهاد به وقوع عقدی نماید؛ تا زمانی که طرف مقابل، موافقت یا مخالفت خود را اعلام ننموده؛ ایجاب...
-
Farzadtatshahdoost1371
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 22:16
https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1:Farzadtatshahdoost1371
-
قبض شرط صحت یا لزوم؟
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 22:01
-
آیا می توان عقودجایز(لازم) را به طور دائم لازم(جایز) نمود؟
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 21:51
-
ارکان عقد
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 21:14
1-ایجاب(توسط موجب) 2-قبول(توسط قابل)
-
تعریف عقد در ماده 183 قانون مدنی
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 21:14
تعریف عقد در ماده 183 قانون مدنی(یک یا چند نفر تعهد بر امری می نمایند که این امر مورد قبول آن ها باشد ) آمده است که دارای اشکالات زیر می باشد: اولا: این تعریف فقط عقود عهدی را شامل می شود نه عقود تملیکی ثانیا فقط عقود مجانی را شامل می شود نه عقود معوض.
-
اقسام اعمال حقوقی
چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 21:11
1-عقد تلاقی حداقل دو اراده یا بیشتر است که منتج به ایجاد اثر حقوقی می شود. 2-ایقاع به واسطه اراده یک شخص ظهور می یابد مثل ابرا،حیازت مباحات،طلاق و فسحخ قرارداد .